Topic: 5. Sacrifices of self: Martyrology and crusades including Reconquista (12th-20th Century)
Spanning from the Middle Ages to the twentieth century, this section delves into the complex world of religiously motivated wars, where martyrdom and self-sacrifice dedicated to God played a pivotal role. It offers an extensive collection of printed sources and images that trace the evolution of this phenomenon through the crusades, the Reconquista, and various holy wars. This assortment includes materials from the twelfth to the twentieth century and provides a comprehensive bibliography that examines these events from both sacred and secular viewpoints.
El Glorioso Cardenal de la Santa Iglesia San Raymundo Nonacido enfermó en el viage à Roma. Recibe el Viático de manos del mismo Jesu Christo, acompañando de Ángeles vestidos del Hábito de su Orden de la Merced. Rezando un Padre Nuestro delante de esta santa Imagen se ganan 105 días de Indulgencia. (18th Century)
from: Devotional card picture
Library of the University of Navarra (Fondo Antiguo). Pamplona, Spain.
The Martyrdom of Saint Peter Pascual (19th Century)
Sagrario Church, within the Cathedral of Jaén (Spain)
The Martyrdom of Saint Peter Pascual (detail) (19th Century)
Sagrario Church, within the Cathedral of Jaén (Spain)
Al Cementerio (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Amarga presencia (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Así sucedió (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Bien te se está (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Caridad (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Carretadas al cementerio (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Con razón o sin ella (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Con razón o sin ella (bis) (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Curarlos, y á otra (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Desastres de la Guerra, n. 11 (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Duro es el paso (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Enterrar y Callar (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Escapan entre llamas (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Esto es malo (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Esto es peor (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Estragos de la Guerra (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863
Fuerte cosa es! (1863)
from: Goya, F. Desastres de la guerra, Madrid, Real Academia de Nobles Artes de San Fernando, 1863